Feb 25, 2013

Tankar om tro

Jag har funderat redan ett tag över vad det egentligen är jag tror på.

I samband med att jag skrev ihop min grundmall för en ritual (som jag ändå slutar följa när jag är någonstans halvvägs) började fundera lite på att vad allt det här egentligen betyder för mig. Vad är det jag tror på? Hur vill jag uttrycka min tro?

Personligen ser jag på det gudomliga som en typ av energi som strömmar genom allt och alla i världen. Det är från hur människor väljer att tolka den kraften som olika former av tro och religioner uppkommit och uppkommer. Ingen människa kan ha exakt samma tro och tolkning som du (även om den kan vara väldigt lik) eftersom var och en har sin egen tolkning av vad som är heligt och gudomligt. Själv ser jag olika gudar, gudinnor, varelser och andar etc. som en form man kan ge åt det gudomliga för att försöka begripa sig på det gudomliga.

Flum... Vad var min poäng nu igen?...

I varje fall. Själv börjar jag komma fram till att närmast mitt hjärta håller jag de Olympiska gudarna och gudinnorna. Främst för att det är relativt klart vilka uppgifter som hör till vem samt att de även har sina "dåliga" sidor vilket gör dem mer mänskliga. Det betyder inte uttryckligen att jag tror på dem, utan mer att de verkar för min del bäst symbolisera det gudomliga. De fungerar som ett fokus för det jag vill göra.

Ännu mera flum...

Vad brukar jag göra för att uttrycka min tro då? För min del är det väl främst kanske spådom i form av tarot där jag bäst känner att jag har kontakt med en kraft större än jag kan förstå i nuläget. Det ändras väl med tiden, men jag lär ju se...

Det här inlägget känns väldigt flummigt, men kanske någon där ute kan någorlunda tyda vad sjutton jag tänkt.

Blessed be!
~ Selena ~

No comments:

Post a Comment