Mar 3, 2013

Eko-intresse

Jag har nog inte direkt växt upp med det här med miljömedvetenhet och eko-produkter, men direkt jag flyttade hemifrån blev det nått som var väldigt intressant.

Har med kämpisen satsat myket på eko-städprodukter och det kan jag nog rekommendera! Det är skönt då man inte behöver vara lika orolig över att sätta ner händerna i hinken med allmänrengöringsmedel och att man vågar andas när man putsar fönster och glasytor. Vårt fönsterputs doftar ännu till lavendel, vilket är riktigt mysigt.

I matväg köper jag också hellre eko eller närproducerat bara jag kan och har råd. Det där med råd brukar inte vara nått desto större problem, eftersom det många gånger kastar med ca 20 cent eller liknande i pris. Vet inte hur mycket det skiljer sig mellan eko-produkter och vanliga EGENTLIGEN, men innan jag forskar vidare i det (vilket jag nog tror att jag vill göra i nått skede) så håller jag mig till sådant som nu i princip borde vara bättre i varje fall.

Så har jag tänkt övergå till eko-kosmetika också här så småningom vart efter jag behöver något nytt. Smink är fortfarande smink, men det skadar ju inte att prova i varje fall! Har annars försökt kolla efter produktera som verkar bättre, t.ex. The Body Shops produkter. Jag har nog en magkänsla av att de är nog nästan precis lika fyllda med kemikalier och annat stuff som "vanliga" motsvarande produkter, men jag gillar deras produkter. Kan hända jag testar nått jag hittar på Ekosoppi sedan när de produkter jag har tar slut och kollar ifall jag märker någon skillnad. Testade medans jag ännu var hemma på ett bodyscrub recept som lillasyster hade där det bara ingick socker, mjölk och olivolja. Gjorde MIRAKEL kan jag säga och bara jag får tag på de rätta proportionerna man skall ha tänker jag börja använda det istället för det jag har nu.

En sak har jag redan bytt ut mot en eko-version och förälskat mig i: Tandkräm. Visserligen märker jag nog att mina tänder kanske inte blir lika kritvita som med vanlig tandkräm, men det har jag nu vant mig med och gillar också. Det är ju trots allt inte direkt tänkt att ens tänder skall vara helt kritvita så som jag förstått det... I varje fall. Jag bytte för ett tag sedan till Urtekrams Aloe Vera tandkräm och jag blev genast förälskad i det. Smaken är väldigt neutral och jag känner mig i varje fall betydligt fräschare när jag använder den än vanlig tandkräm. Det som känns som den största skillnaden är att vanliga tandkrämer verkar lämna en hinna efter sig medans den här inte gör det.

Så läste jag just i min väns blogg om No Poo. Är själv inte insatt i det, men hon berättade i varje fall om hur man istället för shampo och balsam kan använda matsoda och äppelcidervinäger. Det känns nog väldigt hippie för mig, men jag kom fram till att det skadar inte att ge det ett försök! Och jag blir ju nog av med vinäger och matsoda sedan ifall det inte skulle funka för mig. Om inte annat så är ju det betydligt mycket billigare än att köpa shampo och balsam (vilket kostar skjortan märkte jag när jag köpte nytt senast...).

Huj vad det blev maraton inlägg! Nå ja... Så denna gång.

Blessed be!
~ Selena ~

2 comments:

  1. Nyfiken vill veta vad ni har för ekostädprodukter, och om de är bra! :)
    "Vartefter jag behöver nytt" är en bra princip, det följer jag också. Body Shop har ju tyvärr försämrat sitt rykte de senaste åren iom. att de blev uppköpta av L'Oreal... Jag kan inte säga nåt om hur rena deras produkter är, men jag använder dem inte helt enkelt för att jag tycker det är ett så dyrt märke ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har Ecovers allrengörringsmedel och Ole Hyväs fönsterputsspray. Båda finns att hitta på Ekosoppi och jag har själv tyckt om dem i varje fall.
      Ja, Body Shop är nog sjukt fyrt, men ifall de råkar ha rea eller medlemspriser brukar jag kunna unna mig nått om ekonomin tillåter... men jo, jag kan nog tänka mig att de inte är riktigt så bra som de kanske gör reklam om ^^'

      Delete